dinsdag 16 april 2013

Onderwijstijd is onderwijskwaliteit!

De klok tikt door, het realiseren van het actieplan Focus op Vakmanschap komt dichterbij. Dat betekent onder andere dat instellingen zorg moeten dragen voor meer onderwijstijd.

Een probleem? Niet echt, het plannen en realiseren van 850 of straks 1.000 uren onderwijstijd blijkt voor veel mbo-instellingen goed te doen.

Maar hoe zit het met de kwaliteit van deze contacturen? Halen we het beste uit de studenten of zijn we gefixeerd op het verplichte aantal uren?
Helaas merk ik vaak dat het laatste het geval is. Vorige week op een conferentie werd een prachtig rekenmodel gepresenteerd waarbij instellingen precies kunnen zien hoeveel onderwijstijd ze geprogrammeerd hebben en wat dit betekent voor de inzet van docenten en de beschikbaarheid van lokalen. En is er een tekort aan een docent Marketing, dan kan uit het model afgelezen worden dat de docent Duits nog uren over heeft en dus Marketing kan gaan geven. Ietwat gechargeerd, maar zo kwam het op mij over. Oplossingen zoeken in de logistiek.

Mooi, maar naar mijn idee niet het uitgangspunt. In een concept dat APS voor Kennisnet ontwikkelde omtrent invulling van onderwijstijd geven zij duidelijk grafisch weer waar het om gaat. De student en zijn manier van leren staat centraal, daar wordt de didactiek op afgestemd en daaruit volgen de logistiek en organisatie van het leren.

Maar soms ziet deze figuur er anders uit...
Kennisnet ontwikkelt en verzamelt onderwijsconcepten die voldoen aan de normen die gesteld zijn aan onderwijstijd én uitgaan van het leren van de student. Om op een andere manier na te denken over de invulling van onderwijstijd komen we tot kwalitatief beter onderwijs.

De concepten die zijn ontwikkeld worden binnenkort gepubliceerd op de themasite rondom onderwijstijd: http://www.onderwijstijd.kennisnet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten