dinsdag 19 februari 2013

Concreet aan de slag met het 'Kader ICT-bekwaamheid'

Professionalisering staat hoog op de agenda van de mbo-instellingen. Om verschillende redenen is het tijd om nu echt te gaan profiteren van de mogelijkheden die ict kan bieden. In het primaire proces en ook in het secundaire proces.

Inmiddels zijn alle docenten wel in staat om digitaal de aan- en afwezigheid te registeren, eenvoudig gebruik maken van de ELO gaat ook in de meeste gevallen wel en er worden massaal filmpjes van YouTube getoond in de les. Maar echt rendement halen uit de ict-investeringen en daarmee het onderwijs efficiënter en aantrekkelijk maken gaat verder dan dat.

Weten wat wel en wat niet werkt, daar gaat het om. Welke middelen zet je als docent in voor welke lesvoorbereidingen, lesinhoud en werkvormen. En dan natuurlijk ook nog weten op welke manier je ze optimaal gebruikt.

Het 'Kader ICT-bekwaamheid voor leraren' dat Kennisnet in samenwerking met partners heeft ontwikkeld biedt richtlijnen; http://www.kennisnet.nl/themas/ict-bekwaamheid/het-kader/het-kader-uitgelegd/. Maar de vraag is of het concreet genoeg is voor mbo-instellingen om er mee aan de slag te gaan.
Om deze vraag te beantwoorden start ik twee pilots. Bij twee mbo-instellingen ga ik samen met onder andere de manager HRM, Onderwijsmanager, Informatiemanager en de MBO-academie kijken op welke manier we het kader kunnen vertalen en ICT-bekwaamheid een plek kunnen geven in de organisatie.

Bij één ROC meldde één van de projectleden trots dat er commitment is bereikt over het feit dat alle docenten minimaal 60 uur moeten besteden aan scholing. Een deel daarvan kan ingevuld worden met scholing op het gebied van ICT-bekwaamheid. Een ander projectlid begreep het enthousiasme en de opgewektheid niet. Dit is een teruggang want in de CAO staat dat 10% van de werktijd van een docent aan scholing besteed mag worden. En dat is dus (bij een fulltime dienstverband) meer dan 60 uur.
Toch is het naar mijn idee goed dat er binnen de instelling gesproken is over het aantal uren en dat leidinggevenden in ieder geval afgerekend gaan worden op de verplichte 60 uur scholing. Het is een begin. Op naar de 10% met daarbij de juiste invulling voor wat betreft de ICT-competenties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten