donderdag 14 februari 2013

Uitdaging 8: Geen urgentiebesef

Informatie zoeken op internet, online solliciteren, e-mailen, chatten en twitteren. Ict is op steeds meer manieren geïntegreerd in onze samenleving.

Uit onderzoek blijkt dat de juiste inzet van ict in het onderwijs ervoor zorgt dat:

In het primaire proces:
  • de motivatie toeneemt.
  • de leerprestaties verbeteren.
  • het leerproces efficiënter wordt.
In het secundaire proces;
  • tijdsbesparing: door bepaalde taken te automatiseren en gegevens opnieuw te gebruiken.
  • verbeterde transparantie: meer inzicht in de prestaties van leerlingen, leraren en de instelling zelf.
  • betere sturing: door de verbeterde transparantie meer mogelijkheden om middelen effectief in te zetten.
  • hogere professionaliteit: ict als medium en als hulpmiddel voor professionale ontwikkeling van het personeel.
In de inleiding van de publicatie over het 'kader ict-bekwaamheid voor leraren' zijn bovenstaande alinea's te lezen. Ict maakt een wezenlijk onderdeel uit van onze samenleving. We gebruiken het elke dag en hebben er veel gemak van. In het MBO leiden we jongeren op die straks gaan werken in deze samenleving. Hier moeten we ze op voorbereiden.
En daarnaast kan ict helpen om het onderwijs te verbeteren. Dat is bewezen en er zijn docenten die hier al een tijd van profiteren.

Je werkzaamheden op een andere manier gaan doen dan je gewend bent kost tijd. Je moet je kwetsbaar opstellen, nieuwe dingen leren, fouten maken, hulp vragen, ... Een hele investering dus. Maar als je als docent weet dat je er uiteindelijk veel gemak van hebt en dat je beter onderwijs kunt verzorgen dat beter aansluit op de doelgroep en de beroepspraktijk waar zij terecht komen, dan wil je deze investering toch aangaan?

Groep 8 van de Kennisnetambassadeurs die discusieerden rondom deze uitdaging schreven drie tips op en een conclusie:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten