dinsdag 26 februari 2013

De wereld achter aan- en afwezigheidsregistratie

Deze week kwam ik het een paar keer tegen, het belang van ICT bekwaamheid in het secundaire proces. Veel instellingen hebben prachtige systemen ingericht; onder ander een ELO, leerlingvolgsysteem, managementdashboard, portal, teamsites en een systeem voor aan- en afwezigheidsregistratie.

Maar de vraag is natuurlijk of deze systemen goed worden ingezet. Of ze gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn. Helaas levert dit in veel gevallen geen positief antwoord op. Een belangrijke reden daarvan wordt gezocht in de ICT bekwaamheid van docenten.  Met andere woorden, ze zijn niet in staat om met de verschillende systemen te werken en vermijden ze daarom.

Maar dat is niet de enige reden, zo bleek ook vandaag weer. Samen met een team Verzorging en Verplegingvan een ROC gingen mijn collega en ik aan de slag met het proces van aan- en afwezigheidsregistratie.

Tijdens de bijeenkomst vertelt de manager Bedrijfs- en cursistenadministratie over de externe relevantie. Het wettelijke kader. Geen bekostiging voor een student die teveel ongeoorloofd verzuimt (dit gaat om duizenden euro's per student), de verplichting van de 16 uurs melding (16 uur verzuim in 4 weken) en het langdurig verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten) dat eveneens gemeld moet worden aan DUO. En natuurlijk de 850 urennorm waar de instelling aan moet voldoen.

Daarnaast is er de interne relevantie, toegelicht door een docent. Studenten die ongeoorloofd verzuimen missen belangrijke lessen waarin theorie en praktijk worden aangeleerd. Ze missen informatie, worden als minder betrouwbaar gezien door medestudenten, geven een slecht voorbeeld en verstoren hun eigen leerproces en ook dat van anderen. Dit zijn slechts een paar nadelige gevolgen van verzuim, er werden er nog meer genoemd.
Vaak is er een reden voor dit verzuim. Het is belangrijk om deze reden zo snel mogelijk te achterhalen en te kijken welke ondersteuning geboden kan worden.

Reden genoeg om de aan- en afwezigheidsregistratie heel serieus te nemen zou je zeggen. Toch is dat binnen het teamVerzorging en Verpleging, in ieder geval tot vandaag, niet het geval. Veel docenten zien het als een vervelend klusje dat veel tijd kost. Ook zijn er praktische problemen; studenten vergeten bijvoorbeeld regelmatig hun pas waarmee ze zich moeten aanmelden.

Resultaat van de bijeenkomst van vandaag, die onderdeel uitmaakt van een project omtrent stuurinformatie, is dat docenten zich bewust zijn van het belang van een goede registratie. Of zoals een docent het mooi verwoordde; "Nu ik weet dat er zo'n wereld schuil gaat achter de aan- en afwezigheidsregistratie, ga ik er veel beter m'n best voor doen!"

Deze intrinsieke motivatie is naar mijn idee een voorwaarde om aan de slag te gaan. Dan zal de instructie die gegeven wordt ook landen. Dan gaan docenten van elkaar leren en elkaar er op aanspreken als het niet goed gaat. En dan verschuilt niemand zich meer achter het excuus dat hij niet met de systemen kan werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten