zondag 24 februari 2013

Dromen over onderwijs met ict

Wat is het soms heerlijk om weg te dromen. Wat als... je de loterij wint, je opeens 5 weken vakantie hebt of je een wens mag doen die direct uitkomt. Misschien kost het een paar minuten bedenktijd, maar iedereen weet wel wat hij zou doen.
Moeilijker blijkt de vraag 'Als jij je droom kon waarmaken, hoe zou ICT in het onderwijs er dan uitzien?'

In de LinkedIn groep (Ict bekwaamheid leraren) waar deze vraag gesteld werd zie ik slechts drie reacties. Voorzichtige reacties naar mijn idee, 'alle leerlingen een device, meer ICT gebruiken in de les en alle docenten ICT-vaardig'.
Mijn collega Eric Bulters droomt in zijn blog (http://mbo.kennisnet.nl/2013/02/dromen-worden-waar-met-ict/) iets verder. Als ouder kan hij online volgen wat zijn kinderen aan vorderingen maken en hoe hij ze thuis kan ondersteunen. Ook maakt het onderwijs optimaal gebruik van ICT om te differentiëren in tempo, leerstijl en niveau.

In mijn droom is het onderwijs compleet veranderd. De school is niet meer een gebouw met klaslokalen. Leren gebeurt overal, ook bijvoorbeeld thuis, bij een vereniging of een bedrijf. ICT maakt het mogelijk dat leercoaches intensief contact hebben met studenten en dat alle betrokkenen bij het leerproces hun feedback kunnen geven. Een persoonlijk digitaal leerplan zorgt ervoor dat de student precies weet wat hij al geleerd heeft en nog moet leren. De manier waarop bepaalt hij voor een groot deel zelf. Uiteraard is er ook veel aandacht voor de sociale kant van het onderwijs. Er is een basisgroep waar de student bijhoort. De groep komt vaak bij elkaar en deelt daarnaast ervaringen en informatie met elkaar via sociale media. Tijdens de instructies die de leercoaches verzorgen wordt ICT optimaal ingezet om de lesstof te verrijken en de buitenwereld naar binnen te halen.

Voor een deel zie ik mijn droom terug in het Big Picture Learning concept. Eind april ga ik een aantal scholen in de VS bezoeken die dit concept hebben omarmd en uitvoeren (http://www.kpcgroep.nl/kpc-groep/diensten-abc/big-picture/bpl-studiereizen.aspx). Erg benieuwd ben ik naar de wijze waarop zij ICT inzetten én over welke vaardigheden de docenten die op de scholen werkzaam zijn moeten beschikken.
Het antwoord hoop ik over een paar weken te weten te komen. En uiteraard zal ik mijn bevindingen delen via dit blog.

Wordt vervolgd!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten