woensdag 13 februari 2013

Uitdaging 6: Autonomie van docenten

Wil je een beroep waarin je zelf aan het stuur staat, zelf bepaalt op welke manier je het doet en je creativiteit volop kunt benutten? Word dan docent!

In opdracht van de MBO-raad is een paar jaar geleden een onderzoek uitgevoerd naar professionaliteit in het MBO. Onderstaand figuur is één van de conclusies die daaruit naar voren kwam. De professional staat in het midden met daarom heen de partijen die mogelijk invloed hebben (cliënten macht, werkgever / manager, branche conventies, handelingsregels, permanente educatie).
Hieruit blijkt duidelijk de autonomie van de docent, zijn gele bol wordt nauwelijks geraakt.



Veel ruimte dus voor de docent. Maar is dit wat een goede docent ook echt wil. Of zoekt hij zelf de omgeving op en vraagt waar hij aan moet voldoen? En ontwikkelt hij zichzelf omdat hij anders geen goed onderwijs kan blijven verzorgen dat aansluit bij de doelgroep. En hoe zit het met de samenwerking tussen docenten? Laten we daarmee beginnen. Docenten stimuleren om veel meer met elkaar te delen, aan elkaar te vragen, bij elkaar in de klas te kijken en bijvoorbeeld samen lesmateriaal te ontwikkelen. Iets minder autonomie verrijkt het docentschap.

De kreten die groep 6 van de Kennisnetambassadeurs over deze uitdaging op de flap schreef:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten