vrijdag 8 februari 2013

Uitdaging 1: Geen duidelijke onderwijskundige visie

Laatst vertelde een onderwijsmanager vol trots dat er in het hele gebouw digiborden aan de muur waren gehangen. In bijna elk lokaal. En alle docenten hebben een laptop of iPad gekregen en de studenten nemen zelf een device mee. "Bij ons zit het dus wel snor met het gebruik van ICT!", verzekerde hij mij.
Benieuwd was ik naar welke onderwijsvisie hieraan ten grondslag lag. En op welke manier deze onderwijsvisie is vertaald naar een visie op ICT in het onderwijs.
Toen werd het stil.

Het vier in balans-model van Kennisnet geeft aan dat er vier belangrijke peilers zijn die aandacht nodig hebben; Visie, Deskundigheid, Inhoud en toepassingen en Infrastructuur. Er wordt vaak bij de laatste begonnen, de harde kant. En soms kunnen nieuwe technologieën een boost geven aan innovatie. Een enthousiaste groep docenten krijgt een iPad en gaan zelf op zoek naar hoe dit apparaat hen kan helpen in het verbeteren van het onderwijs. Maar lang niet altijd gaat dit vanzelf. En wat als de groep docenten ontdekt dat de iPad weinig meerwaarde heeft en ze toch liever een laptop willen...

Begin dus in de instelling met het ontwikkelen van een duidelijke visie. Hoe willen we dat het onderwijs er over een aantal jaar uitziet? En welke rol speelt ICT hierbij?
En wat betekent dat vervolgens voor de deskundigheid van docenten?
De 'visieversneller' kan hierbij een handige tool zijn: http://onderwijstools.kennisnet.nl/visieversneller

De Kennisnetambassadeurs van groep 1 die zich bogen over deze uitdaging schreven kort en bondig op de flap:
'Heldere doelen, alle activiteiten dragen bij aan kader voor keuzes'.

Vier in Balans model

Geen opmerkingen:

Een reactie posten