Waarom staat het thema 'Professionaliseren op het gebied van ict' op de agenda? Waarom komen Kennisnetambassadeurs van mbo-instellingen bij elkaar om een hele bijeenkomst te wijden aan dit thema? Met andere woorden, waarom gaat het professionaliseren niet vanzelf?
Gisteren hebben ruim 45 deelnemers van de ambassadeursbijeenkomst, die dit keer bij ROC Leiden werd gehouden, zich gebogen over dit vraagstuk. En één van hen merkte op dat dit thema zeker niet nieuw is; "Tien jaar geleden hadden we dezelfde 'hoe-vragen' bij dit thema."
Tijd om te inventariseren welke bruggen er geslagen moeten worden. En dan wel bruggen met een duidelijke richting en eindpunt, toegankelijk voor iedereen en met een goed fundament.
1. Geen duidelijke onderwijskundige visie
2. Geen verankering in het HRM-beleid3. Vrijblijvendheid
4. Drive / attitude van docenten
5. Middelen en voorzieningen
6. Autonomie van docenten
7. Draagvlak vanuit MT
8. Geen urgentiebesef
Acht groepen bogen zich over één van de uitdagingen en kwamen met, veelal heldere, originele, logische en praktische, oplossingen. Deze worden op dit moment verder uitgewerkt. En daarna uiteraard gedeeld!
Op welke manier zou jij de bruggen willen slaan? Of heb je dat al gedaan binnen je instelling?
Laat het weten, dan nemen we je ideeën mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten