zondag 10 februari 2013

Uitdaging 3: Vrijblijvendheid

 Als iets mag, maar niet moet, wanneer gebeurt het dan toch?
Wanneer het daadwerkelijk iets oplevert voor jezelf; in tijd, geld, gemak, geluk, noem maar op.
Als iets moet, dus verplicht is gesteld, waarom gebeurt het dan vaak niet of niet efficiënt?
Wanneer iets opgedragen wordt zien we niet altijd het nut ervan in. We doen het omdat het moet.

En nu de vraag of docenten zich moeten ontwikkelen op het gebied van ict-bekaamheid. Willen we van de vrijblijvendheid af en gaan we het op een of andere manier verplicht stellen. Of kunnen we ervoor zorgen dat docenten zien dat het hen écht iets op gaat leveren. Dan lopen ze er warm voor en begint het proces vanzelf.

Groep 3 van de Kennisnetambassadeurs die deze uitdaging voor haar rekening nam, schreef het volgende op de flap:
 
 

In dit geval is het een mix. Docenten raken geïnspireerd, willen de uitdaging aangaan. Ze zien dat ze door het gebruik van ICT efficiënter onderwijs kunnen verzorgen en beter aansluiten bij de belevingswereld van de studenten. Daarbij weten ze welke keuzes de instelling heeft gemaakt en kennen ze de onderwijsvisie. Leidinggevenden sturen en beoordelen hierop waardoor de vrijblijvenheid vervalt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten