maandag 11 februari 2013

Uitdaging 4: Drive / attitude van docenten

Toen ik enkele maanden geleden een docent Duits mailde met de vraag of mij iets kon vertellen over de wijze waarop hij ict gebruikt, kreeg ik een enthousiaste mail terug. Wat mij het meest opviel en altijd bij zal blijven is de zin "Ik heb het woest naar m'n zin voor de klas".

Het is dan ook deze docent die regelmatig benaderd wordt om een inspirerend verhaal te vertellen aan collega-docenten. Hij vertelt dan bijvoorbeeld op welke manier hij Facebook inzet en met zijn studenten twittert. In eerste instantie vond hij het allemaal best spannend. Het is geen jonge docent, dus zeker geen 'digital native'. Hij heeft z'n best moeten doen om de nieuwe technologiën en de media zich eigen te maken en toepassingen te vinden die in zijn onderwijs meerwaarde bieden.

Interessant is het om te weten waar deze drive en attitude vandaan komen. Wanneer je het hem vraagt zal hij waarschijnlijk zeggen dat hij z'n best doet om zo goed mogelijk onderwijs te geven. Hij probeert aan te sluiten bij de studenten. Hij wil zichzelf ontwikkelen.

Voor deze uitdaging bedacht groep 4 van de Kennisnetambassadeurs de volgende drie manieren om elke docent uit te dagen:

1. Buddy koppelen
één op één (veilig)
collega of student

2. Belonen
niet persé in geld
grass roots

3. Studiebijeenkomsten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten